12. aug. 2010

Det har blomstret


Erfaringen med hageblomster er veldig begrenset, men jammen så har det blomstret nesten hele sommeren. Nytt bedd ble utarbeidet i fjor høst da det ble lagt heller forran huset. Med heller på alle kanter har det nesten ikke vært noe ugras å plukke, heldigvis! Siden jeg ikke visste hvilke stauder som ville komme opp igjen etter å ha blitt flyttet fra det gamle beddet, ble det mye sommerblomster i år. Er det noen som kan komme med noen tips på noen fine stauder som kan plantes til neste sommer? Kriteriet er at planten må trives til fjells, for her kan det finne på å snø i juli! Og da er jo yndige roser og pioner helt utelukket har jeg skjønt...

Fjellsnella

3 kommentarer:

Berit sa...

Så fine blomster du har i beddet:) Hvilke blomster som kan passe der du bor er jeg ikke helt sikker på, men ser at her jeg bor så er det ikke lenge vi har sommer, og mye kaldt vær, og har sett at løytnantshjerter trives. En koslig og litt nostalgisk plante syns jeg.
Lykke til. Ha en fin kveld:)

Atelier Kari sa...

Hageblomster er ikke min sterke side heller, men rabarbra og humle trives godt på fjellet. Kanskje du kan lage en liten samling med viltvoksende engblomster som du samler frøene fra nå på sensommeren og sår før høsten kommer? På denne måten spiller du på lag med det som vokser fra før.
Ta kontakt med Moseplassen hun vet sånt.

Anne (Moseplassen) sa...

Hei :)
Stauder for fjell/tøft klima er ikke noe jeg har noe særlig greie på dessverre, og jeg har ikke kapasitet nå til å prøve å tenke ut noe lurt.

Jeg foreslår at du legger inn et spørsmål (eventuelt bare søker) på forumet hagegal: http://www.hagegal.no/hagefora

Om du ikke er medlem og ikke ønsker å bli det heller så kan jeg legge inn spørsmålet på dine vegne, bare spør meg inne på bloggen min igjen.

Ellers kjempesmart å tenke på hva som vokser vilt som Kari sier, men du kan garantert få til mer enn det om du ønsker. Det finnes feks masse såkaldte Alpina-planter, altså fjellplanter innen staudeverdenen, og de skulle jo passe perfekt.