8. mai 2011

Rosa drømmer

Soverommet ble rosa.


Gubben ville ikke ha hvitt soverom, og utfordringen ble å finne en annen farge som passet til de brune møblene. De har stått på gården siden huset ble bygd på slutten av 70-tallet. Og vi har hatt som mål å få sengen med tilbehør i bruk.


Rommet har vært en kombinasjon av gjesterom og oppbevaringsrom fram til det ble pusset opp. Vi startet i høst, men ble ikke helt ferdig med rommet før nå i påsken.


Fargen jeg valgte heter Støvrosa i Jotun sitt fargekart. Det er vanskelig å illustrere helt riktig farge gjennom kameralinsa, men den er rolig og dempende. Og så passer den godt til brunt. Listene rundt døra og vinduene er det eneste som ikke er gjort noe spesielt med. De fikk bare et lite lakkstrøk over seg. Garderobeskapet er også gjenbruk. Jeg håper malingen vil sitte. Først slipte jeg med sandpapir for deretter å gni på heftgrunn, to strøk vanlig veggmaling og til slutt to lakkstrøk.


Jeg synes ikke stoffet på puffen var noe særlig "fresht" lenger. Siden jeg ikke kan sy, blir det heklet trekk til puffen. Det passer også godt til sengeteppet som jeg har arvet etter min bestemor.


Som effekter har jeg valgt gull. Det er ikke moderne lenger, men jeg synes det passer inn på dette rommet. Problemet er at når ting ikke er moderne, er det heller ikke like lett å få tak i. Jeg mangler gullknotter til garderobeskapet, og ikke minst lamper. Jeg har enda ikke funnet noen.


I taket henger det bare en ledning. Jeg kunne ha tenkt meg ei lysekrone i gullfarge, men har ikke sett noen til en brukbar pris enda. Må nok ta meg en bytur for å titte. Heldigvis er det lyse dager. Så på kvelden når jeg og gubben legger oss, bruker vi stearinlys. Veldig romantisk...
Veggene er fremdeles blanke, men det kommer nok noe opp, når jeg bare får bestemt meg for hva.
I neste innlegg skal jeg vise fram hvordan det var før vi startet oppussingen. Ha en fin kveld.

Fjellsnella

5 kommentarer:

Li/Småtingene sa...

Så fint soverommet ble!
Støvrosa hørtes ut som en fin farge. Og det passer nok godt til brunt, ja! Gull trodde jeg forresten var på vei "inn" igjen nå... ? Så du finner nok flere gull-detaljer etter hvert :-)
Følger spent med på om du finner noe fint å ha på veggene; det strever mnemlig jeg også med! Foreløpig har jeg ei knaggrekke, og "bare" vegger...

Ha ei fin ny uke; håper dere har like godt vær som oss :-)

Tonemor sa...

Så nydelig soverommet ble.
Ønsker deg en super ukestart.
Klem Tone

Alvas Hobby og Garden Bird sa...

Gratulerer med flott soverom!
Likte fargen,og den står fint til brunt:)

Ønsker deg ei fin uke videre!

Atelier Kari sa...

Hei, så flott det ble! Sjekk Bruktbutikker etter lamper og andre nyttige og unyttige effekter i "gull" Rammer, knotter og krystalllamper med messing, er lett å finne. Hvis ikke er fargehandleren behjelpelig med gull/bronsje farget maling til knotter, speil og rammer. Lykke til!

Tante G sa...

Hei så fint det er blitt. Gleder meg til å se det live kanskje i løpet av sommeren.